Ob evropskem tednu mobilnosti

Inovativnosti skandinavcem pri oblikah prevoza ne manjka, foto: URBAN AWAKENING

V soboto se je pričel evropski teden mobilnosti, zato smo v uredništvu preverili nekatere načine gibanja ali prevozov po evropskih državah v primerjavi s Slovenijo.

Mestna občina Ljubljana je včeraj v okviru tedna mobilnosti na treh lokacijah uvedla superradarje, samodejne merilne naprave v stacionarnih ohišjih, ki bodo lahko lovili prekrškarje kar na 4 pasovih hkrati. V MOL-u so pojasnili, »da je nadzor hitrosti s samodejno merilno napravo eden od trajnih ukrepov letošnjega evropskega tedna mobilnosti.«, ki poteka pod sloganom ”ZDRRUŽIMO MOČI, DELIMO SI PREVOZ”. Slovenske železnice slovijo po svojih zamudah, nedavna stavka v prevozniškem podjetju Arriva pa je pokazala, da tudi razmere v avtobusnem prevozu niso ravno najboljše v Sloveniji.

Kako se z mobilnostjo spopadajo v Skandinaviji?

Nakup vozovnice prek mobilne aplikacije uporabnikom prinaša dodatne ugodnosti

Za primerjavo smo vzeli nekatere primere na Danskem, ki že nekaj let zapored kraljuje na najvišjih mestih najsrečnejših držav na svetu. V mestnem prometu je poleg kolesarjenja najpogostejša izbira avtobusni prevoz. Linije operirajo vsakih 10 minut, vozovnice pa lahko potniki kupijo na avtobusih z gotovino, na postajnih avtomatih z gotovino ali kreditno kartico ter prek mobilne aplikacije s kreditno kartico, preden sploh zapustijo svoj dom. Tako se za nakup vozovnice potniki lahko popolnoma izognejo gotovinskemu plačevanju, ob nakupu prek mobilne aplikacije pa so vozovnice potnikom na voljo po ugodnejši ceni.

Kolesarjenje je, kot drugod po zahodni Evropi tudi na Danskem svojevrsten množičen pojav, katerega Danci uporabljajo skozi vse leto, ne glede na vremenske razmere. Oblika transporta globoko zakoreninjena v narodno zavest, so kolesarji enakovredni udeleženci v prometu. Tako imajo svoje lastne površine ob cestah poleg pločnikov za pešce, svojo lastno prometno svetlobno signalizacijo ter nemalokrat prilagojena križišča, ki kolesarjem omogoča zavijanje levo direktno iz križišča brez čakanja na prečkanje ceste. V mestih pa so ogromne površine tudi namenjene parkiranju koles, mnogokrat izpodrivajo parkirišča za avtomobile.

Danska kolesarje vključuje v promet enakovredno avtomobilom in peščem, foto: bikeforums.net

Za medmestni prevoz so Dancem na voljo različne opcije, kot je kombiniran prevoz z mestnim in medmestnim avtobusnim ali železniškim prometom. Nakup vozovnic je možen prek spletne strani ali na potniški postaji, na voljo pa je enotna vozovnica, ki velja na vseh oblikah prevoza od začetne točke do cilja.

 

Štopanje prek spleta

Dvigovanje palca je na Danskem zamenjal splet, foto: gomore.dk

Za tiste, ki jim javni prevoz ni preveč pri srcu pa so Dancem na voljo tudi druge oblike transporta. Ena izmed takih je štopanje prek spleta, kjer si prevoz lahko uredijo prek posebne spletne strani gomore.dk, kjer vnesejo svojo začetno točko potovanja in končni cilj. Spletna stran pa nato izpiše vse zasebne prevoznike na relaciji v časovnem okviru, ki so navadno cenejši od javnega prevoza, saj ”sopotniki” le prispevajo svoj delež za gorivo do svojega cilja. Za tiste, ki prevoza ne želijo deliti, pa spletna stran nudi tudi najem vozila zasebnikov, ki ga oddajajo. Potnik tako prevzame osebno vozilo, opravi pot do cilja in nazaj ter vrne avtomobil njegovemu lastniku. Za zavarovanje v primeru nesreče poskrbi kar spletna stran sama in je vključeno v ceno najema zasebnega avtomobila.

Poleg vseh teh oblik pa mesta nenehno dopolnjujejo ponudbo javnih prevoznih sredstev, z gradnjo novih tramvajskih linij, uvajanjem dodatnih morskih linij med celinskimi in otoškimi deli Danske ter eksperimentalnih oblik prevoza, kot je letalski prevoz s hidroplani.

Sebastjan J