Zgodovinar Stane Granda: Črni panter je del slovenske zgodovine, če nam je všeč ali ne

Dr. Stane Granda. FOTO: Demokracija

To je prepir, ki ima zgolj ideološko konotacijo, gre za izrazito ideološko polemiko, ki zlorablja zgodovino,” je glede kritike karantanskega panterja, ki naj bi postal logotip slovenskega predsedovanja EU, dejal zgodovinar dr. Stane Granda. Da se predvsem tisti, ki nasprotujejo aktualni vladi, zgražajo, češ da naj panter ne bi imel nič skupnega s slovensko zgodovino, se strinja tudi zgodovinar.

 

Te dni se debata glede vladne izbire, da bo v okviru predsedovanja svetu EU manšetne gumbe krasil panter, še kar ne poleže. Kar je precej zanimivo, glede na to, da je bil ta isti znak prisoten tudi na predsedovanju leta 2008, pa takrat to ni nikogar motilo. “Glede panterjev in vsega tega rompompoma lahko povem, da smo v situaciji, v kateri se vsaki stvari, ki jo aktualna vlada naredi, oponira – pa če bi bilo še kaj tako dobrega, bi bili eni pač proti,” je komentiral dogajanje zgodovinar dr. Stane Granda in poudaril, da je vse, kar je bilo na našem ozemlju, del naše zgodovine. Tako je naša zgodovina konec koncev tudi neandertalska piščal, vaška situla in še marsikaj, kar pravzaprav nima neposredne zveze s Slovenci, je izpostavil Granda ter spomnil tudi na lipicance, za katere vsi prisegamo, da so slovenski. Konji so namreč v resnici križanci, kobilarno pa je ustanovil avstrijski nadvojvoda Karel, takratni regent Štajerske, Koroške, Kranjske, Istre in Trsta.

Vsa čreda panterjev z vseh zastav je ravno toliko slovenska, kot so bili celjski grofje,” je pripomnil Granda in izpostavil, da je to prepir, ki ima zgolj ideološko konotacijo, a bolj strašljivo je pravzaprav to, da se v panterja najbolj zaganjajo tisti, ki celo zanikajo, da so bili Karantanci Slovenci ter ki zanikajo, da so beneški Slovenci Slovenci in tako naprej. Gre za izrazito ideološko polemiko, ki zlorablja zgodovino. Naši vladarji so bili namreč Habsburžani, tukaj so bili Spanheimi, pa Lemberžani, ki so imeli črne panterje. “In če nekatere panterji tako zelo motijo, čudno, da niso protestirali proti sivim panterjem, ki so se leta 1992 pridružili stranki LDS,” je še spomnil zgodovinar. Granda se je spominjal tudi svojih študentskih let, ko so se nekateri njegovi kolegi zgražali, ko je dejal, da so Auerspergi bili naše plemstvo. Danes se zaradi tega več nihče ne razburja.

Dr. Stane Granda. FOTO: Demokracija

Ampak vsa ikonografija preteklosti, grbi, zastave, vse to, kar je bilo povezano z našim ozemljem, je tudi del naše slovenske zgodovine, pa če nam je všeč ali pa ne. Sicer pa eni prisegajo na Tita, ki je bil po materi Slovenec, pa vemo, da je to človek, ki je dal pobiti največ Slovencev v zgodovini, poleg tega pa tudi nikoli ni spregovoril slovensko. Medtem ko pa je pri Francu Jožefu vprašanje, koliko je imel v sebi slovanske krvi, ampak je vendarle bolj slovenski, kot je bil marsikateri drug vladar, za katerega prisegajo, da je bil naš,” ocenjuje Granda.

Naš problem je koronavirus, ne pa razni panterji
Granda je še opozoril, da na take izpade niti nima smisla reagirati, ker imajo zgolj namen, da zamotijo ljudi, ki potem niso pozorni na bolj resne zadeve. “Naš problem je koronavirus, ne pa razni panterji,” je poudaril. Za konec pa je Granda še vprašal, če sta srp in kladivo bolj slovenska od panterja, in spomnil tudi na to, da imamo prav tako kljukast križ že na prazgodovinskih posodah, pa to še ne pomeni, da so bili takrat nacisti.

Sara Bertoncelj/Nova24TV