Obmejne železniške povezave so pripravljene, a ne uporabljene

Sprehod po obmejnih tirih je povsem varen, foto: Sebastjan J

Obmejne povezave z sosednjo Italijo so bile v času Jugoslavije strogo pretrgane ali nadzorovane, potovanje čez mejo pa je bilo največkrat omejeno tudi z vojsko. Vendar potovanje čez mejo v Italijo, vsaj z vlakom tudi četrt stoletja po osamosvojitvi Slovenije predstavlja ogromno tehnično oviro, s katero sta se obe državi spopadli šele nedavno. Mejo med Slovenijo in Italijo, med Novo Gorico in Sežano, na zgolj 40 kilometrih prečkajo kar tri železniške proge, a potniški vlaki po njih ne vozijo, kar v obeh Goricah označujejo za sramotno.

Železniške postaje ob slovensko-italijanski meji so opuščene ali težko dostopne, foto: Sebastjan J

Dogajanje pa je spodbudilo člane Operativne iniciative za Bohinjsko progo in čezmejnega Združenja za teritorialno sodelovanje, da so poslali protestno pismo evropski komisarki za mobilnost in promet Violeti Bulc, v katerem so zapisali
»Priča smo absurdni situaciji, da Slovenija in Italija – kljub obstoječim in aktivnim tirnim povezavam – nimata vpeljanih potniških vlakov med pomembnimi mesti, kar je za obe državi in Evropsko unijo nedopustno in nerazumljivo. Paradoksalno se to dogaja v ‘združeni Evropi’, med ko je v času Jugoslavije proti Trstu in tudi Benetkam potekal intenziven meddržavni in mednarodni potniški promet, s šestimi do osmimi vlaki na dan. Celo med Gorico in Novo Gorico je bila med letoma 1960 in 1998 zagotovljena potniška povezava s potniškim vagonom, priključenem tovornemu vlaku«.

Čeprav je med Ljubljano in Benetkami zgolj 240 kilometrov razdalje, katero lahko z avtom prevozimo v slabih treh urah, pa boste z uporabo javnega prevoza porabili precej več časa. Prav opcija je avtobusni prevoz iz Ljubljane do Trsta, kjer se potniki presedejo na vlak za Benetke. Pot traja 4 ure. Druga opcija je avtobusni prevoz iz Ljubljane do Sežane, kjer se potniki presedejo na vlak za Novo Gorico in tam brez javnega prevoza prečkajo mejo do Gorice, kjer lahko nadaljujejo pot do Tržiča in naprej do Benetk. Pot sicer traja ‘zgolj’ 7 ur.

Železnica sicer na 40. kilometrih kar trikrat prečka mejo med Novo Gorico in Gorico, prek Krepelj in Repentabora do Opčin ter med Sežano in Opčinami, tiri so operativni, vlakov pa ni. Kot razlaga Matjaž Marušič iz Operativne iniciative za Bohinjsko progo ne gre za tehnične, temveč za birokratske ovire. “Tehničnih ovir za čezmejne potniške vlake ni. Trenutno gre večinoma za organizacijske in birokratske ovire.”. Marušič sicer potrdi da povezave so, a so popolnoma neuporabne.
“Zdaj potniški vlaki vozijo le v maloobmejnem prometu med Sežano in Opčinami, vendar so brez ustrezne navezave na druge potniške vlakovne povezave proti Italiji. Gre za nekakšno slepo črevo. Zagotovljen ni niti mestni avtobusni prevoz z železniške postaje na Opčinah proti Trstu. Med železniškima postajama sosednjih Goric, Nove Gorice in Gorice v Italiji, je sicer vzpostavljen mestni avtobusni prevoz, a je premalo usklajen z odhodi in prihodi vlakov,”.

Na neustreznost železniških povezave med državama so evropsko komisarko Bulčevo opozorili že na čezmejnem srečanju na Trgu Evrope med sosednjima Goricama pred dobrim mesecem dni, ponovno pa še na nedavni slovesnosti ob 160-letnici Južne železnice v Borovnici.

Železniška postaja Repentabor ne služi svojemu prvotnemu namenu, pač pa je bila preurejena v stanovanjsko hišo, foto: primorski.eu

Opozarjanja in pritiski obeh lokalnih skupnosti ob meji so se obrestovali vsaj pri operaterjih. Miloš Rovšnik, pomočnik direktorja na Potniškem prometu pri Slovenskih železnicah, je tako potrdil urejanje povezav med državama: “Najdlje smo pri dogovarjanju za čezmejno železniško linijo Ljubljana – Trst – Benetke. Slovenske železnice in italijanski prevoznik Trenitalia smo se že dogovorili za vzpostavitev dnevne povezave z vlakom na relaciji Ljubljana—Opčine—Trst—Benetke. To pomeni, da smo se dogovorili za vozni red in komercialne pogoje ter tudi testiramo garnituro za vožnjo. Za realizacijo projekta je zdaj bistvena še konkretna politična podpora s strani pristojnih oblasti v Italiji, predvsem pokrajine Furlanije – Julijske krajine oziroma je potreben podpis pogodbe med pokrajinskimi oblastmi v sosednji državi in Trenitalio. Na strani Slovenije je to že urejeno.”

Rovšnik potrjuje tudi povezovanje Nove Gorice in Gorice: “Slovenske železnice smo seveda zelo zainteresirane za povezavo med Novo Gorico in Gorico na italijanski strani in te pobude smo tudi že posredovali prevozniku Trenitalia. Naš predlog je podaljšanje določenih linij med Jesenicami in Novo Gorico dalje do Gorice. Pogoj za to pa je najprej pridobitev potrebnega dovoljenja za vožnjo naših garnitur po železnici v Italiji.”

Sebastjan J